Is quality content de ruggengraat van uw SEO-strategie? Als je een serieus klein bedrijf bent of een online marketeer zou het zeker zo moeten zijn. Shabby inhoud houdt lezers niet bezig en zorgt ook niet voor waardevolle links. Het trekt geen zoekmachines, genereert geen leads en het verhoogd de conversie niet.
De verwachting van consumenten wordt steeds hoger en doordat er steeds meer informatie beschikbaar is, is het vooral belangrijk om eerlijk te zijn. En dan hebben we het nog niet eens over zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Zij ranken kwalitatief hoogwaardige content hoger.
Om zichtbaar te worden en verkeer te genereren moet een bedrijf vandaag de dag een bepaald nut hebben, problemen oplossen en een merk ontwikkelen.
Maar wat is nu kwalitatief hoogwaardige content en waarom is dit zo belangrijk voor de strategie bij zoekmachine optimalisatie?
Er zijn natuurlijk veel verschillende antwoorden op deze vraag. En zeker zo vele meningen. Maar waar bijna iedereen het over eens is, vooral in de context van content marketing en SEO, is dat de term “kwaliteit van de inhoud” in een notendop gedefinieerd kan worden als, origineel, doelgericht en correct geoptimaliseerde informatie of media die mensen en zoekmachines graag willen lezen, bekijken en delen.
Kwalitatief hoogwaardige content is fris en informatief. Het is nuttig, interessant en boeiend. Het bevat waardevolle zoekwoorden die in de praktijk bewezen zijn. Het is het type artikel dat je scant, maar uiteindelijk tot het eind toe leest of bekijkt.
Waarom kwalitatief hoogwaardige content maken?
Boeiende inhoud verbetert de online zichtbaarheid. Wanneer webpagina’s goed zijn geoptimaliseerd, zijn zoekmachine bots in staat deze te vinden en kunnen ze makkelijker lezen. Hierdoor wordt de kans dat uw pagina’s hoger gerangschikt worden groter. Hoe hoger je in de zoekresultaten te vinden bent, hoe meer organisch verkeer je zult aantrekken, en hoe meer leads je zult genereren. Meer leads staat gelijk aan meer omzet en meer business.
En dan zijn er nog de indirecte voordelen van het hebben van een kwalitatief hoogstaande content SEO-strategie. Meer website verkeer, een lagere bounce rate, en een hogere doorklik frequentie vertellen Google dat lezers uw content waarderen. Eigenlijk zijn dit een soort ranking factoren. De zoekmachine let onder andere ook op het aantal pageviews, de duur van een bezoek op de site en terugkerende bezoeken.
Betrokkenheid van de gebruikers is van cruciaal belang. Je kunt geen leads genereren tenzij je de zoekmachines geeft wat ze willen. Je kunt niet voor meer verkeer zorgen als je iets publiceert dat niet echt aantrekkelijk is voor je potentiële klanten. Van belang is dat ze het bekijken, delen en kopen wat onvermijdelijk van invloed is op de zoekmachine optimalisatie.
Link Building
Een andere belangrijke reden voor quality content is effectieve link building, de basis van uw digitale strategie. Bedrijven, marketeers en bloggers houden ervan om zich te koppelen aan solide, interessante informatie, die de uitgangspunten van hun eigen materiaal versterken. Deze links zorgen niet alleen voor gericht webverkeer, maar geven ook verbanden aan die de rankings verbeteren.
Daarnaast zijn er links die gemaakt worden wanneer mensen artikelen, afbeeldingen en video’s delen op social media. Telkens wanneer jouw quality content gedeeld wordt, ontstaat er een link die gekoppeld is aan je website en waardoor zoekmachines op de hoogte blijven van de populariteit van de website. Het is zelfs zo dat hoe meer backlinks je hebt, hoe meer vertrouwen je wekt. Met dit soort sociale signalen wordt rekening gehouden in het algoritme van Google.
Zelfs de uitgaande links in je social media profielen tellen. Een goed geschreven profiel dat lezers overtuigt om je website te bezoeken zal alleen maar helpen in de SEO strategie. Niemand zal op een link klikken wanneer je profiel zwak en ongeïnspireerd is. Bovendien kunnen Google en andere zoekmachines pagina’s die slecht beschreven worden en niet voldoende geoptimaliseerd zijn overslaan.
Zoekmachine Sancties
Google staat erom bekend websites die overmatig optimaliseren, algoritmisch (en handmatig) te straffen. Dit geldt ook wanneer gebruik wordt gemaakt van zogenaamde “black hat tactics” en sites die veelvuldig gebruik maken van “thin affiliate” content. Dit gaat namelijk in tegen de richtlijnen voor webmasters. Het kan gebeuren dat een website in een mum van tijd van pagina één op pagina honderd terecht komt. Om na zo’n ‘straf’ terug te keren op de eerder ingenomen positie is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk. Veel bedrijven kunnen dit beamen.
Pagina’s die zijn gekopieerd, geschaafd en niet origineel zijn, worden als mager beschouwd en maken een goede kans op een business verlagende ‘straf’. Maar ook wanneer de content vol staat met keywoorden kan hierop afgerekend worden. Vermijdt overkill, want zowel de zoekmachines als uw potentiële klanten laten uw website dan links liggen.
Kwalitatief hoogwaardige content zorgt ervoor dat je online gevonden wordt en dat mensen terug komen naar je website. Het zorgt er ook voor dat producten verkocht worden en zet je naam neer als een vertrouwd merk. Het kan verleidelijk zijn om hierop te bezuinigen bij krimpende budgetten, maar degenen die dit doen voeren geen effectieve zoekmachine optimalisatie uit. Zie content marketing niet als een last, maar als een investering – een die echt lonend kan zijn!